Vystupující pro rok 2025


Lockheed Electra L-10A

Máme pro vás představení prvního letounu, který bude k vidění na Leteckém dnu aeroklubu Břeclav, a který je jediným létajícím kusem svého typu na celém světě!

Budete moct pokochat nádherným letounem Lockheed Electra L-10A! Electra je dvoumotorový celokovový dolnoplošník, který proslavila Amélie Erhartová nebo Jan Antonín Baťa, který s ním obletěl celý svět. OK-CTB byla vyrobena v roce 1937 a létala s Baťou z Československa do celého světa. Začátkem války byl letoun prodán a postupem času změnil několikrát svého majitele. Od roku 2009 tuto Electru vlastní Letecké muzeum Točná. Do Čech se vrátila 28. května 2015 po generální opravě ve Spojených státech. Letos ji můžete vidět u nás v Břeclavi na Leteckém dnu, a to v sobotu i v neděli! Přijďte se nechat unést nostalgií a krásou letounu z 30. let minulého století. Těšíme se!  

Příběh rekonstrukce najdete zde.

Foto: Radim Ondruška

L-39 Albatros

Na letošním Leteckém dnu se můžete těšit na ikonický L-39 Albatros – proudový cvičný letoun, který si získal světové uznání.

Uvidíte letoun OK-DDR společnosti Blue Sky Service, která se Albatrosem pyšní od roku 2019. Tento konkrétní letoun byl vyroben v roce 1982 a sloužil ve východoněmecké armádě. Krátká historie L-39: Vyvinutý v 60. letech československou společností Aero Vodochody, L-39 Albatros se stal nástupcem proudového letounu L-29 Delfín. Díky své spolehlivosti, snadné ovladatelnosti a vysokému výkonu se stal standardním a oblíbeným tréninkovým strojem a je používán více než 40 vojenskými provozovateli ve všech klimatických podmínkách. Celkem bylo vyrobeno téměř 3 000 kusů a dodnes slouží nejen k výcviku, ale i při vojenských misích a pro akrobacii. L-39 používá v současné době 20 akrobatických týmů a v civilním i vojenském provozu stále létá kolem 700 letounů. Může dosahovat rychlosti až neuvěřitelných 910 km/h. L-39 Albatros nám přiletí ukázat průlety, ostré manévry i elegantní akrobacii v sobotu i v neděli. Nenechte si ujít sílu proudového motoru a krásu tohoto československého letounu.

YAK-55M & Karel Kuthan

Karel Kuthan, trojnásobný mistr ČR v letecké akrobacii, předvádí svou mistrovskou akrobacii na legendárním Yakovlevu YAK-55M. Co dává tomuto letounu neuvěřitelnou sílu a obratnost pro akrobatické manévry? Hvězdicový motor M-14P s výkonem 360 koní.

Yakovlev YAK-55M N55XZ:
Rok výroby: 1992
Prázdná hmotnost: 690 kg
Rozsah rychlosti: až 450 km/h
Hvězdicový motor M-14P: 360 koní, 10,1 l objem, vzduchem chlazený devítiválec
Přetížení až +9g / -6g
Hvězdicový motor M-14P je základem pro maximální výkon tohoto akrobatického stroje. S jeho sílou zvládne YAK 55 extrémní přetížení a dynamiku, která je potřebná pro precizní přemety, výkruty a střemhlavé pády.

Kouřovou show a dynamické akrobatické manévry pilota Karla Kuthana si nemůžete nechat ujít!